Verstopping

Probleem

Waterstraal gaat niet meer uit, of hapert/ is vertraagd bij het schakelen van de klep.
Water blijft door lopen.
Veel verstopping abrasief toevoer zand.

Oplossing

De pakking in de klep is kapot. Dit is een slijtage deel en zal afhankelijk van het aantal keren schakelen i.c.m. gedraaide uren vervangen moeten worden.
Het vervangen van de pakking is heel gemakkelijk en kan prima door de operator zelf worden gedaan.
Afhankelijk van het systeem hieronder uitgelegd:
Staat uw snijkop er niet bij, meld het ons: contact

KMT
FLOW
BFT

KMT handleiding:

Er zijn 2 soorten koppen, we hebben we NO en de NC. In de basis wordt de NC normally open klep toegepast als snijkop.
De NO normally open klep wordt altijd toegepast als aflaat klep. Dit is een veiligheidsonderdeel en daarom moet dit altijd open staan tenzij geschakeld.

LET OP! 

Indien u niet weet wat u doet! Doet u dit absoluut niet. Het sleutelen aan een hoge druk systeem vergt kennis en kunde. Indien dit niet goed wordt gerepareerd kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan met alle gevolgen van dien. Hierbij kan de dood volgen.
Verzeker uzelf dat u zeker weet dat de hoge druk van het systeem af is voordat u begint.

De verschillende kleppen NC en NO hebben allebei een andere werkwijze.
Hieronder staan de verschillende werkwijze uitgelegd.

NO, Normally Open klep:
1) Schakel de lucht druk naar de klep uit.
2) Verwijder de lucht slang en indien aanwezig de solenoid schakel klep.
3) Verwijder de klep uit uw systeem.
4) Schroef de actuator (zwarte ronde pet) los van het klep huis.
5) Houdt u de zwarte pet apart, zorg ervoor dat dit absoluut op een schone werkplek gebeurt.
6) U heeft nu over het klep huis met waarschijnlijk de daaronder nog vast zittende koppeling of nozzle tube.
7) Verwijdert u de koppeling en nozzle tube, let op hier valt ook de valve seat uit.
8) Verwijder met behulp van het gereeedschap de resterende onderdelen uit het huis.
9) De onderdelen zijn: 1x) SST back up ring, 1x) bronzen back up ring en 1x) de stem.
10) Gooi de onderdelen die eruit komen weg of leg ze goed aan de kant zodat u niet per ongeluk dit verwisseld met een nieuwe.

11) Verwijder de seal met behulp van het gereedschap 20470413.
12) Het verwijderen van de seal doet u vanaf de bovenkant van de valve body.
13) Maak het lege klep huis goed schoon zonder dat u dit beschadigd of bekrast.
14) Plaats de seal position tool in de onderkant van het kleppenhuis zoals beneden beschreven:

Druk het gereedschap rustig in de onderkant van het huis en draai dit voorzichtig aan met de hoge druk moer. Hierbij wordt rustig het gereedschap aangetikt.
Draai de moer alleen vast met de hand!
15) Smeer de seal installation tool in met wat pure goop. Schroef het in de valve body ook hand vast!
16) Smeer de pakking in met FML-2 vet. Plaats de seal en o-ring op de seal installation tool, altijd eerst de o-ring eerst zodat de conische kant richting de actuator richt.
17) Gebruik de seal pusher om de seal in het huis te duwen. Tot het contact maakt met de seal positioning tool.
18) Verwijder de seal pusher en de seal installation tool van de body.
19) Installeer nu de nieuwe SST back up ring en nieuwe bronzen back up ring op de stem.
De V groef van de SST moet richting de achterkant van de bronzen ring. De voorkant van de bronzen ring wijst richting de seal.
20) Smeer wat FML-2 vet op de voorkant van de stem en druk deze samen met de back up ringen in de bovenkant van het huis zodat de stem in de pakking wordt geduwd.

21) Verwijder de moer en de sealpositioning tool.
22) Smeer de draad van de actuator in met pure goop en schroef deze langzaam over de stem in het kleppen huis.
Draai de actuator met de knop mee tot er weerstand wordt gevoeld. Draai dan de kop een kwart slag terug en geef het een snelle slag met de klok mee om de pakking te zetten.
Hand vast draaien op 7Nm.
23) Smeer wat pure goop op alle contact oppervlakken behalve de binnenkant van de nieuwe valve seat. Installeer de valve seat aan de andere kant van het huis.
24) Smeer de bovenkant van de nozzle tube in met pure goop, behalve de binnenkant. Smeer ook het draad van de moeren in met pure goop en zet alles weer vast.
De moer mag vast gezet worden op 68Nm.
25) installeer de lucht slang en indien aanwezig de solenoid, zet de lucht toevoer kraan weer open en controleer of er geen lekkages zijn, en het systeem weer goed functioneert.

Indien de veren versleten zijn:

 

NC, Normally Closed klep:
1) Schakel de lucht druk naar de klep aan.
2) Draai de hoge druk koppeling 3 slagen open en schakel het perslucht weer uit.
3) Verwijder de hoge druk koppeling helemaal.
4) Verwijder de lucht slang en indien aanwezig de solenoid schakel klep.
3) Verwijder de klep uit uw systeem.
4) Schroef de actuator (zwarte ronde pet) los van het klep huis.
5) Houdt u de zwarte pet apart, zorg ervoor dat dit absoluut op een schone werkplek gebeurt.
6) U heeft nu over het klep huis met waarschijnlijk de daaronder nog vast zittende koppeling of nozzle tube.
7) Verwijdert u de koppeling en nozzle tube, let op hier valt ook de valve seat uit.
8) Verwijder met behulp van het gereeedschap de resterende onderdelen uit het huis.
9) De onderdelen zijn: 1x) o-ring, 1x) SST back up ring, 1x) bronzen back up ring en 1x) de stem.
10) Gooi de onderdelen die eruit komen weg of leg ze goed aan de kant zodat u niet per ongeluk dit verwisseld met een nieuwe.

11) Verwijder de seal met behulp van het gereedschap 20470413.
12) Het verwijderen van de seal doet u vanaf de bovenkant van de valve body.
13) Maak het lege klep huis goed schoon zonder dat u dit beschadigd of bekrast.
14) Plaats de seal position tool in de onderkant van het kleppenhuis zoals beneden beschreven:


Druk het gereedschap rustig in de onderkant van het huis en draai dit voorzichtig aan met de hoge druk moer. Hierbij wordt rustig het gereedschap aangetikt.
Draai de moer alleen vast met de hand!
15) Smeer de seal installation tool in met wat pure goop. Schroef het in de valve body ook hand vast!
16) Smeer de pakking in met FML-2 vet. Plaats de seal en o-ring op de seal installation tool, altijd eerst de o-ring eerst zodat de conische kant richting de actuator richt.
17) Gebruik de seal pusher om de seal in het huis te duwen. Tot het contact maakt met de seal positioning tool.
18) Verwijder de seal pusher en de seal installation tool van de body.
19) Installeer nu de nieuwe o-ring, SST back up ring en nieuwe bronzen back up ring op de stem.
De V groef van de SST moet richting de achterkant van de bronzen ring. De voorkant van de bronzen ring wijst richting de seal.
20) Smeer wat FML-2 vet op de voorkant van de stem en druk deze samen met de back up ringen in de bovenkant van het huis zodat de stem in de pakking wordt geduwd.

21) Verwijder de moer en de sealpositioning tool.
22) Smeer de draad van de actuator in met pure goop en schroef deze langzaam over de stem in het kleppen huis.
Draai de actuator met de knop mee tot er weerstand wordt gevoeld. Draai dan de kop een kwart slag terug en geef het een snelle slag met de klok mee om de pakking te zetten.
Hand vast draaien op 7Nm.
23) Smeer wat pure goop op alle contact oppervlakken behalve de binnenkant van de nieuwe valve seat. Installeer de valve seat aan de andere kant van het huis.
24) Smeer de bovenkant van de nozzle tube in met pure goop, behalve de binnenkant. Smeer ook het draad van de moeren in met pure goop en zet alles weer vast.
De moer mag vast gezet worden op 68Nm.
25) installeer de lucht slang en indien aanwezig de solenoid, zet de lucht toevoer kraan weer open en controleer of er geen lekkages zijn, en het systeem weer goed functioneert.

Indien de veren versleten zijn:

Om de veren en pakkingen te kunnen wisselen heeft u speciaal gereedschap nodig. Hierbij gebruiken we
80077795. Dit is het complete gereedschap set.

 

 

 

Stap 1

Donec rutrum congue leo eget malesuada. Praesent sapien massa, convallis a pellentesque nec, egestas non nisi. Curabitur aliquet quam id dui posuere blandit. Donec rutrum congue leo eget malesuada. Donec sollicitudin molestie malesuada. Vivamus magna justo, lacinia eget consectetur sed, convallis at tellus. Pellentesque in ipsum id orci porta dapibus.

Stap 2

Donec rutrum congue leo eget malesuada. Praesent sapien massa, convallis a pellentesque nec, egestas non nisi. Curabitur aliquet quam id dui posuere blandit. Donec rutrum congue leo eget malesuada. Donec sollicitudin molestie malesuada. Vivamus magna justo, lacinia eget consectetur sed, convallis at tellus. Pellentesque in ipsum id orci porta dapibus.

Stap 3

Donec rutrum congue leo eget malesuada. Praesent sapien massa, convallis a pellentesque nec, egestas non nisi. Curabitur aliquet quam id dui posuere blandit. Donec rutrum congue leo eget malesuada. Donec sollicitudin molestie malesuada. Vivamus magna justo, lacinia eget consectetur sed, convallis at tellus. Pellentesque in ipsum id orci porta dapibus.

Reacties zijn gesloten.